Ένα Marketplace είναι ένα e-shop που φιλοξενεί πολλούς εμπόρους. Με άλλα λόγια είναι ένα μεγάλο online κατάστημα που περιέχει προϊόντα από πολλές εταιρίες, οι οποίες τοποθετούν οι ίδιες τα προϊόντα τους. Πολλές φορές θα το συναντήσετε με τον όρο multi-vendor marketplace, καθώς αποτελεί ακριβώς αυτό: ένα μέρος που κάποιος μπορεί να αγοράσει προϊόντα από πολλαπλούς προμηθευτές. Άρα το τελικό του καλάθι, να αποτελείται από προϊόντα που θα παραλάβει από διαφορετικούς εμπόρους / εταιρίες.

Από τι αποτελείται ένα Marketplace

Τα marketplaces ενδεχομένως να τα έχετε συναντήσει ήδη, αν έχετε ψωνίσει από το Amazon, το Etsy, το Skroutz ή το Public. Πλέον, εδώ και αρκετό καιρό, υπάρχει η τεχνολογία και η εμπειρία για να δημιουργηθούν marketplaces από επιχειρηματίες που θέλουν να δημιουργήσουν μικρά online malls, συγκεντρώνοντας μαζί εμπόρους, είτε από τον ίδιο κλάδο (πχ έπιπλα), είτε από την ίδια περιοχή (τοπικά / local marketplaces), είτε με ευρύτερο κατάλογο χωρίς κάποιους περιορισμούς.

Ας δούμε όμως αναλυτικά τι είναι ένα marketplace, με απλά λόγια.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ONLINE MARKETPLACE

  • Πολλαπλές επιχειρήσεις, ένα Κατάστημα: Στη σελίδα του online marketplace εμφανίζονται προϊόντα από πολλούς ανεξάρτητους εμπόρους. Ο τελικός πελάτης μπορεί να προσθέσει διαφορετικά προϊόντα από πολλαπλούς εμπόρους και να ολοκληρώσει την αγορά του.
  • Δυνατότητα συμμετοχής εμπόρου, είτε με μηνιαία συνδρομή, είτε με ποσοστό επί της πώλησης, είτε και με τους δύο τρόπους, είτε χωρίς κόστος (ως δωρεάν παροχή ή κοινωφελή δραστηριότητα)
  • Δυνατότητα διαμοιρασμού πληρωμής, ποσοστιαία, σε έμπορο και ιδιοκτήτη του marketplace.
  • Απεριόριστος αριθμός επιχειρήσεων: Δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των επιχειρήσεων που μπορούν να είναι μέλη του online marketplace.
  • Προϊόντα διαφορετικών εμπόρων, στην ίδια παραγγελία: Με μία παραγγελία και πληρώνοντας μόνο μια φορά, ο πελάτης μπορεί να παραγγείλει προϊόντα διαφορετικών εμπόρων. Η παραγγελία θα σπάσει σε μικρότερες παραγγελίες, αυτόματα και θα ενημερωθούν ξεχωριστά οι εμπλεκόμενες στην αγορά επιχειρήσεις.
  • Ξεχωριστή σελίδα διαχείρισης για κάθε έμπορο: Κάθε έμπορος έχει το δικό του διαχειριστικό, μέσα από το οποίο διαχειρίζεται τα προϊόντα, τις διαθεσιμότητες, τις παραγγελίες του. Μπορεί επίσης να ορίσει επιπλέον διαχειριστές, να δημιουργήσει σελίδες πληροφοριών, φόρμες, να βλέπει στατιστικά και αναφορές, να ορίζει τους τρόπους και τα κόστη αποστολής, όπως και τα φίλτρα.
  • Ο Γενικός Διαχειριστής ελέγχει κάθε κατάστημα και όλη την πλατφόρμα: έχει πρόσβαση σε κάθε κατάστημα και μπορεί να ελέγξει τη δραστηριότητα κάθε εμπόρου. Επίσης, εγκρίνει ή και απενεργοποιεί προϊόντα.
  • Ξεχωριστή σελίδα εμπόρου (mini store): Κάθε έμπορος διαθέτει δική του σελίδα μέσα στο online marketplace, όπου ο πελάτης βλέπει μόνο τα προϊόντα του συγκεκριμένου εμπόρου, με φίλτρα και κατηγορίες. Εκεί εισάγει το λογότυπο και την περιγραφή της εταιρίας του.
  • Προσφορές: Κάθε κατάστημα μπορεί να δημιουργεί τις δικές του προσφορές και εκπτώσεις.
  • Σύστημα μηνυμάτων ανάμεσα σε εμπόρους και πελάτες, για απάντηση σε ερωτήσεις.
  • Σχόλια και βαθμολογήσεις προϊόντων και εταιριών
  • Αναφορές πωλήσεων, στατιστικά και υπόλοιπο
  • Διαφοροποίηση εμφάνισης για κάθε κατάστημα
  • Έλεγχος αποθέματος κάθε προμηθευτή, ειδοποιήσεις χαμηλού αποθέματος
  • Εισαγωγή / Εξαγωγή προϊόντων από άλλα/σε άλλα συστήματα
  • Δυνατότητα αγορών σε πελάτες που διαθέτουν μόνο τηλέφωνο.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ MARKETPLACES

Γιατί μια επιχείρηση να συμμετάσχει σε ένα marketplace; Παρακάτω συγκεντρώσαμε ορισμένα από τα πλεονεκτήματα ενός online marketplace, για τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, τόσο λιανικής, όσο και χονδρικής:

  1. Η επιχείρηση συνεχίζει τη λειτουργία της, ανεξαρτήτως συνθηκών: Οι πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων, λόγω COVID-19, προκάλεσε πτώση πωλήσεων ή και πλήρη παύση λειτουργίας επιχειρήσεων που δεν ήταν έτοιμες ψηφιακά. Η παρουσία μιας επιχείρησης σε online marketplace, εξασφαλίζει τη συνέχειa και ενδεχομένως και την επιβίωσή της, ανεξαρτήτως συνθηκών.
  2. Άμεση προβολή σε καταναλωτές: Πολλοί καταναλωτές χρησιμοποιούν τα online marketplaces σαν την κύρια πηγή αναζήτησης προϊόντων. Η παρουσία μιας επιχείρησης σε ένα online marketplace σημαίνει ένα επιπλέον κανάλι πελατών, χωρίς επιπλέον κόστη διαφήμισης.
  3. Αίσθηση ασφάλειας: Οι καταναλωτές νιώθουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και ασφάλεια να αγοράζουν από online marketplaces, παρά από μεμονωμένα e-shops.
  4. Προσέγγιση νέων πελατών: Οι συχνοί πελάτες μιας επιχείρησης θα συνεχίσουν να τη συστήνουν. Υπάρχουν όμως και άλλοι τύποι πελάτη με τους οποίους η επιχείρηση δεν έχει έρθει σε επαφή, είτε επειδή πρόκειται για καταναλωτές σε άλλη περιοχή, είτε λόγω περιορισμένης διαφήμισης σε άλλα κοινά. Με τη συμμετοχή σε ένα online marketplace, μια επιχείρηση προσεγγίζει νέου τύπου κοινά και αποκτά νέες δυνατότητες στον τομέα των πωλήσεων.

ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ ΓΙΑ MARKETPLACES

Σημαντικό στοιχείο στην επιλογή μιας πλατφόρμας θα πρέπει να είναι η δυνατότητά της να φιλοξενήσει δεκάδες χιλιάδες προϊόντα χωρίς να θυσιαστεί η ταχύτητα και η απόδοση του marketplace (scalability), καθώς και να παρέχει ένα εύχρηστο περιβάλλον στους διαχειριστές των καταστημάτων, προκειμένου αυτοί να διαχειρίζονται τα προϊόντα.

Ένα από τα πιο δημοφιλή και επαγγελματικά εργαλεία ανάπτυξης multivendor marketplaces είναι το CS-Cart, πάνω στο οποίο έχουν αναπτυχθεί μεγάλες επιχειρήσεις που αποκομίζουν κέρδη, φιλοξενώντας προϊόντα από χιλιάδες εμπόρους και χρεώνοντας συνδρομή ή λαμβάνοντας ποσοστά επί του τζίρου.

Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι σύγχρονες λύσεις περιλαμβάνουν και αυτόματο συγχρονισμό ανάμεσα στα προϊόντα που ήδη μπορεί να έχει ένα κατάστημα στο δικό του e-shop με τα προϊόντα που έχει επιλέξει να φιλοξενεί στο marketplace. Αυτό γίνεται με τις λεγόμενες “γέφυρες” που αναπτύσσουν οι εταιρίες web, σε συνεργασία με την εταιρία που υποστηρίζει το marketplace. Έτσι, η συμμετοχή στο marketplace ενός εμπόρου που διαθέτει ήδη κάπου τα προϊόντα και την διαθεσιμότητά του, γίνεται πολύ εύκολη καθώς δεν χρειάζεται η ανθρώπινη παρέμβαση για το φόρτωμα των προϊόντων του στο marketplace και την ανανέωση των αποθεμάτων της αποθήκης του.

Περισσότερες λεπτομέρειες για το τεχνικό αυτό ζήτημα, μπορεί να σας παράσχει η εταιρία web με την οποία συνεργάζεστε ή να μας στείλετε email στο info@interten.gr.